Subject: Ursäkta alla kloka katalogisatörer
From: Inger Söderman <[log in to unmask]>
Date:Fri, 13 Oct 2000 10:48:15 +0100

Min fråga var något felformulerad, jag har ALDRIG betvivlat KRS tolkning av namnet. Frågan skulle vara ironisk ( därav !!??) och gällde egentligen formuleringen av namnet i den svenska pressreleasen. Naturligtvis skulle jag ställt den till Nobelkommittén direkt och inte till denna lärda församling. I den grå forntiden på 60 och 70-talet, så damerna läste Han Suyin, vet jag att hon i något föredrag presenterades på det svenska sättet som Suyin Han, men det är naturligtvis artigare mot kineserna att kalla dem med den namnordning de har i sitt hemland, även om det nog är förvirrande för flera öron än mina. Tack för vänliga svar, tack för otrevliga brev om min okunnighet och inkompetens.
Inger
PS Andarnas hus läste jag någon gång under mitten av 90-talet, jag fann den svår, men det kanske berodde på min okunnighet.