Subject: Re: Lucialegenden
From: Marie-Anne Condé <[log in to unmask]>
Date:Tue, 3 Oct 2000 14:02:07 +0200

Hej, Malin!

Jag svarar direkt till listan, eftersom andra list-läsare kan ha glädje av
informationen; om inte förr, så när det börjar dra ihop sig mot jul och
Lucia.

I Angelo Tajanis bok "Varför firar vi Lucia? Folktron, kulten, traditionen,
legenden",1996, ISBN 91-973005-0-0,
finns legenden om den heliga Lucia, återberättad av Hedvig Svedenborg, på
sidorna 53-61, skriven på en enkel och lite gammaldags svenska, och
illustrerad med en medeltida träsnittsbild. Även andra intressanta
Lucia-bidrag kan med fördel studeras i denna 95-sidiga skrift.

Om Du har svårt att få tag på boken, skickar jag gärna kopior av sidorna
ovan. Hör av dig i så fall!

Med vänlig hälsning,

Marie-Anne Condé
Bibliiotekarie