Subject: Re: SV: Metacrawler
From: Helen Hed <[log in to unmask]>
Date:Mon, 23 Oct 2000 16:39:18 +0200

När det gäller Internetsökningar så är det viktigt att tänka på vad man
söker efter. Ibland kan Metasöktjänster vara perfekta om man vill göra
en 'quick-and-dirty'-sökning för att snabbt se vad som finns.

Vill man å andra sidan på allvar ta reda på vilka webbsidor som finns
inom ett visst område bör man söka i mer än en söktjänst och gärna
kontrollera att man inte gör alla sina sökningar i söktjänster som
baserar sig på Inktomis index.

Ta också reda på HUR söktjänsten söker (t ex om den använder AND eller
OR som default).

Jag vill också - utöver söktjänster som Google och FastSearch och
Altavista - gärna rekommendera de olika SBIG:ar (subject based
information gateways) som blir allt fler. En lista över svenska sådana
finns på
SVEBIBLight http://www.kb.se/svebib/
och
FreePint http://www.freepint.co.uk/index.html
ett gratis och mycket bra newsletter som tipsar oss användare om bra
webbställen.

MVH/Helen Hed