Re: Research på Nätet

"Jan Szczepanski. Goteborgs Univ Bibl" <[log in to unmask]>

Thu, 12 Oct 2000 10:21:17 +0200

text/plain

Befinner vi oss i en post-gutenbergska tid?
Somliga säger att vi gör det och kallar den för postmodern. Internet
används mer och mer, snart är dom flesta tidskrifter elektroniska.
Göteborgs ub har fått 500.000 för att köpa elektroniska böcker för under
nästa år. Just nu testas http://www.netlibrary.com . Vi har tillgång till
30.000 böcker över hela universitetet under två veckor. Inom tre år kommer
http://www.ebrary.com/ att gratis erbjuda 600.000 elektroniska böcker.
Denna kaliforniska marknadskraft utmanas av ett företag i Texas,
http://www.questia.com/, som talar om 250.000 titlar. (Man får betala för
kopior man gör). Dessa tre företag vänder sig till den högre undervisningen
och forskningen. Vi kan vänta oss att liknande fenomen dyker upp i Europa.
Jag tror att Urban inte har rätt men kommer att få. Inom tre år kan man
mycket enkelt att kunna söka i någon miljon böcker med en enkel
knapptryckning och få svar inom några sekunder. Troligen väldigt många svar.
Samtidigt tror jag att även Lars och Tove har rätt. Vi som
icke-kommersiella, statsfinansierade institutioner har alltid utgått från
urval och kvalité. Vi har granskat och bedömt och kan även hjälpa
låntagarna att finna lämplig litteratur. Jag är inte så pessimistisk som
många som tror att bibliotek, bokhandel är försvunna inom tio-femton år när
man kan ha 4 miljoner böcker i en handläsare. Bill Gates förutspådde detta
i ett tal i Las Vegas http://www.microsoft.com/billgates/speeches/01-05ces.htm
Andra tror att begreppet bok kommer att försvinna och ersättas av "andra
generationens digitala resurser" som John Unsworth nyligen på en konferens
i Sheffield
http://jefferson.village.virginia.edu/~jmu2m/DRH2000.html

Det sägs att det är svårt att spå, speciellt om framtiden. Men det är
uppenbart att elektroniska böcker (digitala resurser av första
generationen) kommer att bli en del av vår verklighet inom några år.

I all hast nedkastade synpunkter på om man ska strunta i nätet eller inte

Jan Szczepanski

At 11:16 2000-10-06 +0200, you wrote:
>Kära BIBLIST:are!
>
>Följande står att läsa i Internetworld nr 7 september 2000 s. 44-9:
>
>"Research på Nätet" av Urban Lindstedt
>
>"Endast en dåre struntar i nätet när han ska samla fakta. En grundlig
>research för en uppsats, artikel eller skrivelse behöver bara ta en timme
>på webben. Sedan är det inget som hindrar dig att tillbringa några dagar på
>ett bibliotek också."
>
>Är jag en dåre om jag rekommenderar mina låntagare att använda bibliotekets
>böcker, tidskrifter och databaser i första hand istället för Internet?
>

>Lars Iselid
> [...]
Jan Szczepanski
Goteborgs universitetsbibliotek
Centralbiblioteket
Förste bibliotekarie/Chef, avd. för humaniora
Box 222
SE 405 30 Goteborg, SWEDEN
Tel: +46 31 773 1164 Fax: +46 31 163797
E-mail: [log in to unmask]