Bibliotekarier till Biologibiblioteket och fö r webbarbete på Stockholms UB

Gunilla Lilie-Bauer <[log in to unmask]>

Tue, 24 Oct 2000 10:14:03 +0200

text/plain

> Stockholms universitetsbibliotek söker
> Bibliotekarie till Biologibiblioteket
> (ref nr 618-2681-00)

och

> Bibliotekarie för webb- och informationsarbete
> (ref nr 618-2682-00)
>
> Stockholms universitetsbibliotek är ett av landets största vetenskapliga
> bibliotek med huvudbibliotek och tretton filialbibliotek. Det är en av
> Stockholms mest välbesökta kulturplatser med drygt 2 miljoner besökare per
> år. Personalstyrkan uppgår till ca 140 personer och årsomsättningen är ca
> 100 miljoner. Läs mer om biblioteket på www.sub.su.se.
Ett jobb på Stockholms UB är ett jobb i en dynamisk kulturmiljö på
campusområdet i Frescati, mitt i nationalstadsparken med nära tillgång till
"världens vetande", utmanande utvecklingsuppgifter inom
informationsförsörjningsområdet och förmåner som årsarbetstid, möjlighet
till distansarbete och motionshall med subventionerat årskort.

Bibliotekarie till Biologibiblioteket
(ref nr 618-2681-00)
Vi söker en bibliotekarie som föreståndare till Biologibiblioteket på
heltid. Biologibiblioteket ingår i enheten för Litteraturförsörjning, i den
matematisk-naturvetenskapliga gruppen, som består av 11 personer med
verksamhet förlagd både på huvudbiblioteket och 4 filialbibliotek. Förutom
föreståndaren tjänstgör en person på halvtid vid Biologibiblioteket.

Du kommer att ansvara för bibliotekets löpande verksamhet, d v s lokala lån,
fjärrlån, förvärv, periodikahantering, katalogisering, elektroniska
resurser, hemsida, skötsel av samlingar, informationstjänst samt
undervisning i litteratursökning och informationskompetens.
Utveckla samarbete med biblioteksnämnden och biologiinstitutionerna för att
hitta bästa inriktning på förvärv av böcker, tidskrifter och elektroniska
resurser liksom på service och undervisning till forskare och studenter.

Kvalifikationer
        * Bibliotekarieutbildning och/eller flerårig erfarenhet från
forskningsbibliotek.

Dessutom behöver Du
        * goda kunskaper i engelska.
        * kunna arbeta flexibelt och idérikt
        * ett utåtriktat sätt samt god förmåga att samarbeta.
        * periodvis kunna arbeta i ett högt tempo varför
stresstålighet är ett krav.

Kunskaper inom ämnesområdet är meriterande.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och skall tillsättas snarast möjligt

Närmare upplysningar lämnas av Ulla Weiss, telefon 08/16 27 43. Fackliga
företrädare är Christer Wijkström (ST-ATF), telefon 08/16 27 46 och Bo
Ekengren (SACO), telefon08/16 26 61.

Din ansökan, märkt med tjänstens referensnummer, meritförteckning,
löneanspråk och några ord om Dig själv vill vi ha senast den 3 november 2000
till Stockholms universitet, Registrator, 106 91 Stockholm.