Subject: Svar: (Fwd) Re: Fria fjärrlån
From: Kleijn Bengt <[log in to unmask]>
Date:Wed, 23 Feb 2000 16:42:12 +0100

     Bäste Jan Nilsson,
     jag antar att du ochså föreslår att alla bibliotek ska ha obegränsade
     anslag. Och då är det definitivt en dröm !

     hur gör t.ex. ett gymnasiebibliotek med ett totalt mediaanslag på 100'
     när eleverna skriver specialarbeten om fraktaler, där böckerna kan
     kosta 1000 tals kronor.

     eller folkbiblioteksfilialen vars låntagare intreeserar sig för
     aerodynamisk speciallitteratur.

     det finns liksom en fin liten grundtanke med biblioteksväsen,
     friafjärrlån, och " våra gemensamma samlingar", sen kan man tycka att
     man har mycket "viktigare" arbetsuppgifter att ägna sig åt, men hur är
     det då med argumentet att biblioteken är vår viktigaste
     demokratiinstitution ?

     Bengt Kleijn