Subject: Re: Fria_fjärrlån
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Wed, 23 Feb 2000 00:54:02 PST

Svar till Poul Erlandsen:

Hej Poul ! Tack för klarläggandet. Jag missade av allt att döma
förtydligandet rörande fjärrlånehanteringens organisation när jag läste
igenom BIBSYS beställningsinformation härom kvällen. Å andra sidan tycker
jag fortfarande att det är bra att låntagarna kan beställa lån direkt i
BIBSYS, och att denna möjlighet omfattar samtliga deltagande bibliotek (även
om nu administrationen av fjärrlånen sköts av det bibliotek mar är
registrerad låntagare hos).

Det framstår åtminstone för mig som en rätt given praktisk
Internettillämpning att koppla funktioner för direkt beställning av
slutanvändarna - allmänhet, studenter och forskare - till de WWW-versioner
av samkataloger av BIBSYS, DANBIB:s och Libris typ som nås från varje
Internetansluten dator.

Detta innebär bl a att tröskeln drastiskt sänks för att de offentliga
bibliotekens litteraturbestånd skall lånas ut, och förhoppningsvis komma
både den enskilde låntagaren och - i förlängningen - samhället till nytta.
Som Jan Nilsson nämner i sitt senaste inlägg, visade en undersökning att c:a
20% av Lunds universitetsbiblioteks nyförvärv i öppen samling inte hade
lånats ut under de tre år som omfattades av undersökningen. Kanske hade
andelen "hyllvärmare" varit betydligt lägre om beställningar varit möjliga
att göra direkt av låntagarna själva i Libris?!

När katalogposterna - som i Libris WebSök - förses med tydliga och klara
beståndsredovisningar bortfaller - så vitt jag kan förstå -mycket av behovet
av att fjärrlåneavdelningarna skall effektuera beställningarna. Av egen
erfarenhet vet jag att detta väldigt ofta handlar om ett i grunden onödigt
dubbelarbete, som tar mycket tid i anspråk, och som låntagarna lika gärna
kan utföra själva, när de väl sökt fram de katalogposter de är intresserade
av. Däremot finns det säkert goda skäl för att bibehålla ordningen med att
låta låntagarnas "egna" bibliotek ansvara för själva utlämningen av inkomna
fjärrlån.

Av de skäl som Kjell Nilsson anför är det dock önskvärt att beställningarna
inte koncentreras till ett fåtal bibliotek, vilket lätt blir följden om man
håller sig med en alfabetiskt sorterad sigellista i Libris, vilket ju är
fallet idag.

Eftersom många ovana användare av okunskap - eller av rena
bekvämlighetsskäl - sannolikt skulle välja att lägga in remisskedjan bland
de första biblioteken på listan, är det angeläget att siglerna grupperas
geografiskt samtidigt som det tydligt klargörs för låntagarna att
beställningar i första hand bör riktas till bibliotek inom den "egna"
regionen.

Det skall inte förnekas att det finns en betydande risk för att mängden
fjärrlån - till följd av lättsinniga beställningar - kanske ökar på ett sätt
som medför att de får karaktär av "gökunge" i den offentliga
biblioteksverksamheten, och därmed motverkar det yttersta ändamålet med
denna: en effektiv informationsförmedling till forskningens och
folkbildningens fromma. Likväl är det enligt min mening en risk som bör tas
under en försöksperiod, för att undersöka om detta är en framkomlig väg att
dra maximal nytta av de betydande samhälleliga investeringar som utgörs av
de offentliga bibliotekens litteraturbestånd. Faller försöket väl ut, finns
det ju mycket att vinna för alla inblandade parter och samhället i dess
helhet! Ur snäv bibliotekssynpunkt innebär det i så fall att fler titlar
lånas ut samtidigt som man kan frigöra resurser till andra angelägna
ändamål!

F ö undrar jag varför man i Danmark valt att införa den norska modellen för
fjärrlån. Har någon riktig utvärdering gjorts över effekterna av
beställningssystemet i BIBSYS?!

Vänliga hälsningar, Mattias Brundell