Subject: (Fwd) Re: Fria fjärrlån
From: "KRISTIN.JOHANSSON" <[log in to unmask]>
Date:Tue, 22 Feb 2000 17:57:27 +0100

------- Forwarded Message Follows -------
Date:          Tue, 22 Feb 2000 15:03:56 +0000
From:          Jan Nilsson <[log in to unmask]>
Subject:       Re: Fria fjärrlån
To:            [log in to unmask]

Hej igen!

Betr;  Martin Lindéns inlägg

Ja,  mitt förslag är " att alla bibliotek skall köpa in de böcker som
låntagarna önskar". Det är ingen dröm och hur man kan tolka det som
en uppmaning till låntagarna att själva köpa böckerna förstår jag
inte alls. Vilka böcker skall man köpa in om inte de som låntagarna
önskar?

Vid en undersökning på LUB för några år sedan visade det sig att
efter 3 år ca 20% av ett bestånd på 32.000 titlar i öppen samling
aldrig varit utlånade. För ett stort universitetsbibliotek med
speciellt ansvar för samlingsuppbyggnad är detta ingen katastrof. För
oss vid de mindre högskolebiblioteken vore det.
Om man som vi har ett till största del användarstyrt förvärv sparar
man in massor av pengar, dels genom att inte ha bibliotekarier som
sitter och läser reklamkataloger och dels genom att inte köpa in
böcker som inte blir använda. Dessa pengar använder vi för att köpa.

Om vi begränsar fjärrlånet till att omfatta  material  som inte finns
tillgängligt hos utgivare eller i bokhandeln finns större
förutsättningar för en rationell och snabb hantering av det
nödvändiga fjärrlånet av "otillgängligt" material.

Hälsningar
Jan Nilsson
Mah

Jan Nilsson