Subject: Re: Fria fjärrlån
From: Martin Lindén <[log in to unmask]>
Date:Tue, 22 Feb 2000 12:44:49 +0100

Hej

Poul Erlandsen tar upp en intressant synpunkt, organisationen av
fjärrlåneverksamheten.  Av vad jag sett är det den avdelning som mest
skulle kunna rationaliseras.
Förutom att alltmer låta låntagarna själva göra sina beställningar så
skulle man vinna mycket på att använda de fjärrlånemoduler som finns i de
flesta bibliotekssystem helt ut. I stället för pappersregister över vad som
skett med en beställning så bör dessa anteckningar ligga i systemet så att
alla som svarar på förfrågningar direkt och lätt kan se vad som hänt med en
viss beställning.

Man bör också låta den person som börjar behandla en beställning inom
fjärrlåneavd utföra alla moment som hör till en beställning. Dela inte upp
beläggningsarbetet och beställningsarbetet på många olika moment där varje
moment skall utföras av en speciell person.

Självklart är att om man inte lyckas belägga en beställning eller
beställningen kräver speciell omsorg så lämnar man den vidare.

I dessa dagar av neddragning av resurserna på många katalogavdelningar, man
ser numera hälften av katalogpersonalen vid lånediskarna så måste också
allt lånearbete rationaliseras, också fjärrlånearbetet utan att skada
användarnas behov av ett fritt informationsflöde.

Som Mattias Brundell mycket riktigt säger så måste vi frigöra resurser för
bl a retrospektiv katalogisering. Lika viktigt som långa öppettider är att
låntagarna kan finna böckerna i våra kataloger.

Vad beträffar ev digitalisering så gäller det primärt tidskrifterna. Där
finns nu besvärliga copyright-problem som gör att inte alla kan få ut
kopior på de artiklar som önskas. För böckerna gäller fortfarande
pappersformen och den digitala formen kommer endast att gälla nya böcker.
De små digitaliseringsprojekt som finns i Sverige går mycket trögt mycket
pga penningbrist.

Jan Nilssons förslag att alla bibliotek skall köpa in de böcker som
låntagarna önskar är en dröm för många bibliotek och låter i sin
förlängning som en uppmaning till låntagarna att de själva bör köpa sina
böcker.

Mitt förslag vad gäller nyanskaffad litteratur är t ex att åsätta dem en
speciell lånestatus som inte tillåter fjärrlån på t ex  6 månader efter
inköpet. I de moderna bibliotekssystem borde det gå med globala kommandon
att sedan ändra lånestatusen till det normala.  Om inte så bör denna
möjlighet begäras.

Hälsningar

Martin Lindén
Systems Librarian
Royal Institute of Technology Library
100 44  STOCKHOLM
Sweden                   +46 8 790 6673    mailto:[log in to unmask]
http://www.lib.kth.se
"I don't believe it" said Victor Meldrew