Subject: Re: Fria fjärrlån
From: Jan Nilsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 22 Feb 2000 09:40:02 +0000

Köp och fjärrlån?

Vid Mah fjärrlånar  vi inte när vi köper. I de fall det är bråttom
med ett "fjärrlån" köper vi boken med expressleverans även om det
blir lite dyrare och böckerna levereras då normalt inom 2-3 dagar.
Problem kan uppstå i de fall vi efter en tid får svaret "out of
stock" el dyl. Då tvingas vi att fjärrlåna med en viss försening som
följd. Inom en snar framtid tror jag att logistiken vid bokköp
förbättrats på en sådant sätt att man "on-line" kan se om boken finns
tillgänglig för omedelbar leverans eller ej och också få någerlunda,
garanterade, korta leveranstider.
Min grundinställning är att för att i  framtiden  få ett fungerande
fjärrlå, av material som inte finns att få tag i på annat sätt, måste
mängderna minska.
Jag kan till viss del förstå synpunkter från små folkbibliotek, t.ex
i Timrå, men man får inte stirra sig blind på bokpriset utan försöka
räkna in samtliga kostnader för fjärrlånet även om dessa råkar hamna
på ett annat konto.
Och igen, vilken är kostaden för ett nettoutlånande bibliotek att ha
stora delar av sitt nya, aktuella bestånd, som förhoppningsvis är
inköp i första hand med tanke på de lokala användarnas behov, någon
annanstans.
Köp i stället för fjärrlån!

Hälsningar
Jan Nilsson