Subject: Re: Fria_fjärrlån
From: Poul Erlandsen <[log in to unmask]>
Date:Tue, 22 Feb 2000 09:25:36 +0100

Hej

Jeg er ikke norsk, men tillad mig at svare på spörgsmålet omkring
fjernlån i BIBSYS alligevel. Bestillingsfunktionen fungerer således at
slutbrugeren kan bestille materiale som findes registreret i BIBSYS, men
bestillingen går til det bibliotek, hvor denne er registreret som låner,
og altså ikke til det bibliotek, hvor materialet findes!
Fjernlånspersonalet effektuerer bestillingen efter normale procedurer.

I Danmark kommer vort nye "www.bibliotek.dk" til at fungere på samme
måde. Den fälles samkatalog for folke- og forskningsbiblioteker DanBib
bliver gratis for slutbrugeren. Alle indbyggere i hele landet vil kunne
bestille, men fjernlånsbestillingerne kommer at gå til det bibliotek som
bestilleren er registreret hos. Man kan naturligvis väre registreret som
låner hos flere biblioteker, f.eks. hos sit lokale folkebibliotek samt
hos et forsknings/universitetsbibliotek om man er student, og dermed
placere bestillinger hos det bibliotek som yder den bedste service.
Som jeg ser det, kommer dette ikke til at betyde
rationaliseringsgevinster som kan anvendes til at reducere
personaleressourcerne i fjernlånsafdelingerne - tvärtom! Vi kan uden
tvivl se frem til en voldsom stigning i antallet af
fjernlånsbestillinger når systemet sættes i drift om få måneder.

Venlig hilsen

Poul Erlandsen

Mattias Brundell wrote:

> En av de stora förtjänsterna med Martin Lindéns förslag är, som han själv
> nämner, att det kommer att minska belastningen på fjärrlåneavdelningarna, om
> det genomförs.
>
> Förutsättningar finns därmed att överföra personella resurser från
> fjärrlåneverksamhet till andra angelägna arbetsuppgifter, t ex successiv
> inläggning i Libris och BURK - och därmed den svenska virtuella katalogen -
> av det äldre bestånd som endast finns katalogiserat på kort, fiche  o dyl.
> (även om det naturligtvis är ett arbete på mycket lång sikt!).

> [...]

* Poul Erlandsen
*
*
*
* Sektionsleder, Fjernlånet             Head, ILL Dept.
*
* Danmarks Pædagogiske Bibliotek        National Library of Education
*
* Postbox 840                           PO Box 840
*
* 2400 København NV                     DK-2400 Copenhagen NV
*
* Danmark                               Denmark
*
*
*
* Tlf.  39 66 32 32 * 2306              Phone   +45 39 66 32 32 ext
2306*
* Mobil 40 13 70 16                     Cell    +45 40 13 70 16
*
* Fax   39 66 00 82                     Fax     +45 39 66 00 82
*
* WWW   http://www.dlh.dk/dpb/          WWW     http://www.dlh.dk/dpb/
*