Subject: Re: Fria fjärrlån
From: Ingrid Månsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 21 Feb 2000 12:52:00 +0100

Har med stort intresse följt dagens diskussion om fjärrlån. Många bra
och tankvärda ord.
Vill bara påpeka att läget i vårt långa land kan vara mycket olika.
På vårt fina men inte särskilt stora bibliotek här i Timrå kommun är
vi naturligtvis innerligt glada över möjligheterna att tillgodose
våra kära låntagares behov av sånt som vi själva inte har någon
möjlighet att köpa. Det faller på sin egen orimlighet att vi som
liten kommun skulle köpa in allt som våra studerande behöver. Vi har
inte en chans att få fram pengar till dylika inköp, hur gärna vi än
skulle vilja. Om vi förstår, känner på oss eller på något sätt kan
ana att en bok kan bli efterfrågad av flera, försöker vi naturligtvis
köpa in den, men det går ju tyvärr inte alltid.
Sedan kan jag ju i mitt stilla sinne undra hur det kommer sig att det
så påfallande ofta förekommer litteratur på studenternas listor, som
enbart finns i ett litet fåtal exemplar hos nåt stackars bibliotek,
som naturligtvis blir dränkt i förfrågningar.

Ingrid Månsson
Timrå