Subject: Re: Fria fjärrlån
From: Kurt Byström <[log in to unmask]>
Date:Mon, 21 Feb 2000 11:03:24 +0100

Angående fria fjärrlån:

Med all respekt för att vissa bibliotek känner sig dränkta i
fjärrlånebeställningar och att detta naturligtvis är problematiskt, känns
det angeläget att mota Olle i grind. Detta trots att ingen, som Kjell
Nilsson påpekar, ännu föreslagit en tvingande regionindelning.

Jag delar till stor del Martin Lindéns farhågor rörande de fria fjärrlånen.
Visst vore det lovvärt med en rättvisare belastning av fjärrlånetrycket,
men även jag är orolig för att en regionvis presentation av sigler i
Libris, blir ett första steg in i en mer formell regionindelning, i linje
med vad Fjärrlåneutredningen föreslagit. En sådan utveckling skulle
tveklöst leda till ökad byråkrati och därmed kanske längre leveranstider.

Överhuvudtaget har jag svårt att se logiken i "regiontanken" så som den
oftast förs fram. Varken portot eller transporttiderna skiljer sig åt om en
bok beställs från Luleå, Göteborg eller Uppsala. Vad är då fördelen med att
bygga upp regioner med ambitionen att vara maximalt självförsörjande? För
mig blir tanken intressant först om det blir billigare eller går snabbare,
men så blir ju inte fallet. Fjärrlånekedjor och tvingande regionindelningar
hör, tillsammans med fjärrlåneblanketterna, historiens skräpkammare till.
Låt dem där förbli! Dessutom är Sverige inte större än att vi borde kunna
fungera som en enda region.

Biblioteksvärlden har för många rutiner, stelbenta regler och byråkratier,
inte för få!

Kurt Byström

Kurt Byström
Biblioteksansvarig, Falun