Subject: Fwd: Ang: fria fjärrlån?
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Sun, 20 Feb 2000 15:42:37 PST

Hej! Jag vidarebefordrar ett intressant inlägg av Anne-Marie Evers till
Folkbib (folkbiblitekens diskussionslista) som rör den aktuella
fjärrlånediskussionen på Biblist.

Vänliga hälsningar, Mattias Brundell
                    Tekniska museet
                    Biblioteket
                    Box 27842
                    115 93  STOCKHOLM

                    Tel. 08/4505653

                    E-post: [log in to unmask]

PS. Jag tycker att Martin Lindén har rätt i sin kritik mot de bibliotek som
avstår från fjärrlån i samband med att man beslutar om inköp av en begärd
titel. Litteratur som lånas in från annat bibliotek kan man ju oftast få
inom en vecka, under förutsättning av den är tillgänglig hos lånegivande
bibliotek. Ingenting hindrar ju att en fjärrlånebeställning kompletteras med
en samtidig beställning hos bokhandeln!

Jag delar även Martins förhoppning om att möjligheterna till interregionala
fjärrlån inte skall försämras. Å andra sidan undrar jag vad han grundar sina
farhågor på. Som Kjell Nilsson skrev har väl ingen på allvar ifrågasatt
rätten till fria fjärrlån mellan olika delar av landet.

Vad Irma Ridbäck framhåller är ju endast det rimliga i att man i olika delar
av landet (dvs "regionerna") håller sig med ett någorlunda komplett bestånd
av ofta efterfrågad facklitteratur. Det kan ju knappast vara lämpligt att
regioner där man kanske snålar med medieanslagen - eller använder dem på ett
felaktigt sätt - åker "snålskjuts" på andra regioner i
medieförsörjningshänseende. Av detta skäl kan det säkert finnas skäl
genomföra regionala behovsanalyser (omfattande både folk- och
högskolebibliotek), grundade på bl a fjärrlånestatistiken, för att komma
tillrätta med eventuella missförhållanden av detta slag.

Därutöver påpekar hon - i likhet med Kjell Nilsson - det naturliga i att i
första hand låna in böcker från närbelägna bibliotek.

En åtgärd som verksamt skulle befrämja ett sådant "regionalt"
fjärrlånebeteende är givetvis att gruppera bibliotekssigler geografiskt i
beståndsredovisningen i Libris och den kommande Virtuella samkatalogen för
svenska bibliotek. Låter man låntagarna själva lägga in
fjärrlånebeställningar - som Martin Lindén föreslår - blir en sådan ordning
säkert av än större praktisk betydelse! DS.