Subject: Re: Fria_fjärrlån
From: Martin Lindén <[log in to unmask]>
Date:Sat, 19 Feb 2000 21:23:48 +0100

Hej

Allt det här låter mycket vackert och vi får hoppas att inte svårigheterna
ökar att få tag i litteratur, som bevisligen finns utanför ens närområde.

Ett annat problem är att en del bibliotek börjat med rutinen att köpa in
den bok som låntagaren önskar, varvid man samtidigt meddelar låntagaren
detta. Biblioteket gör i det här fallet inget fjärrlån av boken ifråga. Det
här förorsakar i många fall långa väntetider, beroende på leverantör och
postgång. Låntagaren tar kontakt med biblioteket och får då upplysningen
att boken skall köpas in och att han bör vänta. Det här gör ingen glad.

I denna tid med elektroniska köp och beställningar av varor så borde vi
inrikta oss på att också utnyttja  online-tekniken fullt ut. Vi bör prova
på att ge alla låntagare rätten att själva beställa den litteratur de vill
ha över nätet. Om den nya Z39.50 standarden kommer igång kommer det ge alla
möjlighet att se var den bok man vill ha finns inne för lån, och rikta sin
beställning mot dessa bibliotek, varvid beställningen då först skall gå
till närmaste bibliotek med ej utlånat exemplar i ev remisskedja.
    När Libris kommer igång med det nya fjärrlånesystem man är i färd med
att upphandla kommer detta att minska arbetsbelastningen på
fjärrlåneavdelningarna om man ger låntagarna rätten att  beställa direkt.
Det gäller då främst arbetet med att belägga var önskade böcker finns
tillgängliga.

Detta och samarbetet med BURK kommer att ge mycket snabbare leveranser av
önskad litteratur.

Om du inte kommer in på den länk som finns i Mattias brev så gå in på
http://www.sab.se/   och klicka på AKTUELLT och sen på PRESSMEDDELANDE.

Hälsningar

Martin Lindén
Systems Librarian
Royal Institute of Technology Library
100 44  STOCKHOLM
Sweden                   +46 8 790 6673    mailto:[log in to unmask]
http://www.lib.kth.se
"I don't believe it" said Victor Meldrew