Subject: Re: Fria_fjärrlån
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Sat, 19 Feb 2000 06:34:48 PST

Jag tycker att Irma Ridbäcks inlägg bl a visar på det önskvärda i att de
offentliga bibliotekens (dvs folk- forsknings- och offentliga
specialbibliotek) bestånd redovisas gemensamt. Så länge man håller sig med
två parallella nationella system för lokalisering av litteratur - Libris och
BURK - kan man tryggt räkna med förekomsten av mer eller mindre "onödiga"
fjärrlånebeställningar utanför den egna regionen (även om risken för detta -
efter vad jag kan förstå - minskas allt eftersom länsbibliotekens bestånd
matchas in i Libris).

Lyckligtvis förefaller det som om frågan nu håller på att få sin slutgiltiga
lösning genom "Den Virtuella samkatalogen för svenska bibliotek" som skall
möjliggöra samtidig sökning i Libris och BURK via z39.50. Jfr
pressmeddelande den 17/1 -00 ang. avtal mellan KB och BTJ om samsökning i
Libris och BURK på:
         http://www.sab.se/aktkatalog_ingress.html

Planerna på att gruppera sigelredovisningen i Libris regionvis är f ö en god
idé som förhoppningsvis kommer att genomföras även i "den Virtuella
samkatalogen för svenska bibliotek". Eftersom antalet deltagande bibliotek
är så stort, är behovet av en geografisk gruppering av sigler än mer
motiverat än i själva Libris.

En annan sak är att sökningar i gamla AK säkert borde göras mer rutinmässigt
när det gäller beställningar av äldre litteratur, för att undvika "onödiga"
fjärrlån från bibliotek utanför den egna regionen.

Vänliga hälsningar, Mattias Brundell
                    Tekniska museet
                    Biblioteket
                    Box 27842