Subject: Re: Fria fjärrlån
From: Martin Lindén <[log in to unmask]>
Date:Fri, 18 Feb 2000 15:35:45 +0100

Hej

Helt apropå fria eller ofria fjärrlån eller lån överhuvudtaget så tycker
jag som en gammal begagnare av böcker od varhelst jag kan finna dem att:

Alla i Sverige oavsett var man bor skall få låna böcker od varhelst dessa
böcker befinner sig.

Det skall inte bero på om "regionen"  har tillgång till den litteratur som
låntagaren vill ha. Användaren skall ha tillgång till hela vårt lands
biblioteksresurser genom sin egen eller resp lokala biblioteks förmåga att
söka.

Jag skall kunna beställa en bok som jag vet bara finns på ett bibliotek i
en annan  "region" och inte behöva vänta på att "mitt" bibliotek eller min
"region" har lyckats förvärva den.

Vi har eller vi hade här i Sverige en tradition av fritt informationsflöde,
däri ingår en fri och öppen tillgång av böcker od varhelst de befinner sig
i landet.

Hälsningar

Martin Lindén
Systems Librarian
Royal Institute of Technology Library
100 44  STOCKHOLM
Sweden                   +46 8 790 6673    mailto:[log in to unmask]
http://www.lib.kth.se
"I don't believe it" said Victor Meldrew