Subject: SV: fria fjärrlån?
From: Barck Jonas <[log in to unmask]>
Date:Fri, 18 Feb 2000 12:00:33 +0100

Ser att Länsbiblioteket i Värmland nästa vecka kommer att presentera
resultatet av sin enkätundersökning gällande fria fjärrlån. För att inte bli
misstänkt för att företräda en förlorande sida skulle jag redan nu vilja
påpeka det orimliga i frågeställningen. Utan att ta ställning i frågan kan
jag konstatera att man strängt taget inte kommer att ha en aning om vad dom
som svarar ja respektive nej egentligen har svarat på. Jag kan tänka mig
minst sex varianter på ett jakande svar, varav ett par lika gärna kan finnas
bland dom som svarat nej (och då har jag inte tagit med dom som kan ha
uppfattat fria som 'avgiftsfria'):

1. Ja, ja tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
hur som helst till de statligt understödda bibliotekstyperna, länsbibliotek,
lånecentraler, högskolebibliotek och andra statliga forskningsbibliotek
m.m., som enligt bibliotekslagens 10 § "avgiftsfritt skall ställa litteratur
ur de egna samlingarna till folkbibliotekens förfogande" - fast inte nya
böcker förstås och kommunbiblioteken bör förstås kolla med sitt
länsbibliotek i första hand.

2. Ja, ja tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
[...]

3. Ja, ja tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
[...]
ur de egna samlingarna till folkbibliotekens förfogande" - även nya böcker.

4. Ja, jag tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
hur som helst, även till landets kommunbibliotek - men naturligtvis inte
gällande helt nya böcker.

5. Ja, jag tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
hur som helst, till alla bibliotekstyper -  även nya böcker.

6. Ja, jag tycker att det skall vara fritt att skicka fjärrlånebeställningar
hur som helst, till alla bibliotekstyper, även nya böcker och dessutom
tycker jag att alla bör vara beredda på att låna ut allting.

---
Jonas Barck
Landsbiblioteket i Växjö/Länsbibliotek Sydost
Box 1202
S-351 12 Växjö
tel --0470-414 53
fax --0470-283 15