Subject: Re: Silverlinker
From: Anders Olsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 14 Feb 2000 16:14:30 +0100

För oss som lokal skandinavisk databasagent är den allra viktigaste delen av
vår affärsverksamhet att finnas till hands för våra kunder. Därför vill jag
verkligen beklaga att vi från PrioInfo har brustit i att lämna besked och i
att
åtgärda problem kopplade till användningen av SilverLinker. Jag ber
verkligen om
ursäkt för detta.
För att säkerställa en hög servicegrad i framtiden håller vi för närvarande
på
att nyrekrytera flera nya medarbetare, men detta ursäktar naturligtvis på
intet
vis tidigare misstag från vår sida.

Beträffande funktionaliteten i SilverPlatters SilverLinker vill jag helt
kort göra några förtydliganden kring tjänsten. I dagsläget ger SilverLinker
länkar från 85 bibliografiska SilverPlatter-databaser till fulltextartiklar
från 18 utgivare. Förteckning över databaser och tidskriftsutgivare finns
på http://www.silverplatter.com/silverlinker/dblist.htm och
http://www.silverplatter.com/silverlinker/slpubs.htm

Då man som databasanvändare har tillgång till SilverLinker dyker fulltext-
länkar upp i alla databasposter där det finns en fulltextartikel publicerad
av någon av de 18 utgivare som är kontrakterade. Tyvärr innebär detta många
'döda' fulltextlänkar då de flesta kunder inte har avtal med alla utgivare
som finns i SilverLinker.

I den nya version av SilverLinker som SilverPlatter har aviserat skall
finnas
klar om cirka 2 månader kommer följande vidareutvecklingar att ingå:
- möjlighet att välja till vilka utgivare fulltextlänkar skall anges.
- möjlighet att välja till vilka tidskrifter hos dessa utgivare
fulltextlänkar
skall anges.

Ytterligare funktionalitet som Tord Heljeberg efterlyser i SilverLinker är
uppgifter om eget tidskriftsbestånd. Denna funktion finns inte i
SilverLinker.
För att åstadkomma detta får man gå tillväga på följande sätt:

- skapa en komma- eller tabb-separerad textfil som innehåller: ISSN-nr,
tidskriftens namn kan även vara URL:er och ett meddelandefält.
- importera den textfil man skapat med information om tidskriftsbeståndet
till SilverPlatters programvara Holdings Conversion Utility som konverterar
filen till SilverPlatter format.
- efter inläggning av textfilen i SilverPlatter-systemet dyker uppgifter om
det egna beståndet upp bland referenserna. Textfiler kan även skickas till
PrioInfo för konvertering.

I ett svarsmail till Tord Heljeberg nämner Elisabetta Nannini missnöje med
kopiebeställningar kopplat till SilverPlatters databaser. Kopiebeställningar
ingår inte i SilverPlatter-systemet utan är en funktion som PrioInfo har
utvecklat för att databasanvändaren själv skall kunna beställa kopior. Denna
funktion är konfigurerbar utgående från kundens önskemål. Elisabetta Nannini
kontaktas för att diskutera hur KTHs önskemål beträffande kopiebeställningar
skall tillgodoses.

Jag hoppas att jag genom detta mail kunnat tydliggöra och förklara vissa
oklarheter kring funktionaliteten i SilverPlatters programvara SilverLinker.
Kontakta mig gärna för frågor och ytterligare information.

Vänliga hälsningar
Anders Olsson

Anders Olsson, PrioInfo AB
Box 8013, 104 20 Stockholm