Hej!
I anslutning till alla varianter av '-kompetens' och '-literacy' skulle det
också vara mycket intressant att få ta del av listans medlemmars synpunkter
på distinktionen mellan 'digital kompetens' och 'informationskompetens':
I pressmeddelandet om den nyligen avlämnade delrapporten från
Arbetsgruppen för ny nationell IT-strategi för skolan sägs det att man bör
överväga "om 'informationskompetens', det vill säga att mentalt och
tekniskt kunna hantera stora informationsmängder, bör bli en fjärde
basfärdighet i läroplanen".
I rapporten (s. 79) talas det om "'digital literacy' något som på
svenska kan översättas till 'digital baskompetens'" och att "Frågan om att
i läroplanen införa 'digital komptens', nämligen förmåga att hantera
informationstekniken och ett stort informationsutbud, både mentalt och
tekniskt, bör övervägas." (citatet hämtat från
http://utbildning.regeringen.se/ansvarsomr/skolabarn/pdf/nastasteg.pdf )
Skall man förstå detta som att informationskompetens och digital
kompetens är synonyma? Är inte informationskompetens ett bredare begrepp
som innefattar även icke-digitala källor? Vad tycker ni?
Tacksam för alla synpunkter
Vänliga hälsningar,
Ninita Fristedt, studerande vid BIVIL (Biblioteks- och
informationsvetenskap i Lund)
|